Parkflat De Rheyngaerde Utrecht - Met een Guggenheim-esque verrassing

Rheyngaerde Utrecht

Rheyngaerde Utrecht

Parkflat De Rheyngaerde lag aan de Rijksstraatweg in De Meern, bijna tegen de A2 en verkeersplein Hooggelegen aan. In augustus / september 2006 is het gebouw volledig gesloopt om plaats te maken voor de verbreding van de A2. Op de volgende link het gebouw in volle glorie, omstreeks 1964 / 1970 : http://leidscherijninbeeld.nl/wp-content/uploads/2013/10/Ansichtkaart-Rheyngaarde.jpg Linksonder op de afbeelding ziet u nog net een auto rijden; het lijkt er op of de bestuurder er van de afrit van verkeersplein Hooggelegen neemt.

Rheyngaerde Utrecht

Rheyngaerde Utrecht

Het gebouw is ontworpen door architect Van der Tak, omstreeks begin jaren '50. Hij was stadsarchitect van Amersfoort van 1928 tot 1945. In dat jaar werd hij ontheven van zijn functie door de Duitse bezetters; hij was een kleinzoon van architect C. B. van der Tak.

Rheyngaerde Utrecht

Rheyngaerde Utrecht

Hier is goed de tamelijk ongelukkige ligging van het gebouw te zien. De verkeerslichten links markeren het begin van verkeersplein Hooggelegen; de A2 loopt onder het viaduct door in zuidelijke richting. Hoe anders is het nu!

Rheyngaerde Utrecht

Rheyngaerde Utrecht

Het werk van Van der Tak past in de stroming die we de 'Nieuwe Haagsche School' noemen. Bakstenen, kubistische gebouwen die in materiaalgebruik raakvlakken hebben met de 'Amsterdamse School' en in de ruimtelijke opbouw met moderne stromingen als 'De Stijl'. Het bekendste werk van Van der Tak is het Gymnasium in Amersfoort; het gebouw doet sterk denken aan het werk van Dudok.

Rheyngaerde Utrecht

Rheyngaerde Utrecht

De grote verrassing in het gebouw is ongetwijfeld de totaal onverwachte en spectaculaire 'Guggenheim-achtige' trap die zich in het glazen gebouw aan de voorzijde bevond; hier zien we op de bovenste etage het begin van de trap.

Rheyngaerde Utrecht

Rheyngaerde Utrecht

Al in 1993 lag de 'Corridor- Studie' bij Rijkswaterstaat op tafel. De studie voorzag over de verbreding van de A2 tussen Amsterdam en Utrecht in beide richtingen. Puntje van aandacht was natuurlijk wel dat de serviceflat vreselijk in de weg lag, een feit waar de bewoners van de serviceflat in december 1993 mee geconfronteerd werden, notabene via Radio Utrecht. Op aandringen van de toenmalige wethouder Melcherts hielden Rijkswaterstaat en de Nederlandse Spoorwegen een informatie-avond, waarbij zij de plannen bekend maakten en de bewoners van de serviceflat vragen konden stellen.

Rheyngaerde Utrecht

Rheyngaerde Utrecht

Rheyngaerde Utrecht

Rheyngaerde Utrecht

Rheyngaerde Utrecht

Rheyngaerde Utrecht

Rheyngaerde Utrecht

Rheyngaerde Utrecht

Rheyngaerde Utrecht

Rheyngaerde Utrecht

Rheyngaerde Utrecht

Rheyngaerde Utrecht

Rheyngaerde Utrecht

Rheyngaerde Utrecht